Každý podnik i každá organizace, která odvádí daně, musí podle zákona vést účetnictví. Výjimkou nejsou ani společenství vlastníků jednotek. Ta najdeme především v panelácích, kde v podstatě nahradila předchozí klasická bytová družstva.
Zde se ovšem potýkáme s problémem, na který u běžných podniků jen málokdy narazíme. Členy SVJ jsou vlastníci jednotlivých bytů. Ovšem pravděpodobnost, že se mezi nimi najde nejen profesionální účetní, nebo alespoň člověk s dostatečnou kvalifikací, ale že ten bude zároveň i ochoten vést účetnictví pro SVJ, je v podstatě minimální.
To může působit potíže, neboť by jej měl zpracovávat profesionál. Rozhodně totiž není tak snadné, aby se jej rychle naučil každý. Přesto, jak již bylo řečeno výše, se jedná o povinnost danou zákonem. V naprosté většině případů je tedy potřeba najít jiné řešení.
Tím jsou obvykle externí specializované účetní firmy. S nimi SVJ prostřednictvím svého zástupce uzavře patřičné smlouvy, a ona za něj bude účetnictví, včetně všech potřebných výkazů, zpracovávat. Jediné, co musí SVJ udělat, je dodat účetní firmě potřebné materiály, jako jsou faktury, smlouvy, příjmové a výdajové doklady a další, které budou k této práci potřeba.
Je však jasné, že tyto firmy to nebudou dělat zadarmo. I ony si za svou práci nechají zaplatit, a s tím musí rozpočet společenství vlastníků jednotek počítat. To platí zvláště dnes, v době zvyšujících se cen. A jediným řešením bývá často zvýšení příspěvků do fondu SVJ. Jistě, členům se to líbit nebude. Koneckonců, i oni byli zasaženi rostoucí inflací. Avšak je nutné si uvědomit, že bez toho by SVJ nemohlo fungovat. A pokud by nefungovalo, byl by velký problém, který by v důsledku mohl stát ještě víc, než kolik činí toto opatření.
Bohužel, povinnosti účetnictví se ani SVJ nevyhne, a pokud k tomu potřebuje externí firmu, je jasné, že za to musí platit. A je to jen jeden z mnoha výdajů, které má na seznamu. Proto bychom měli mít pro zvýšení odvodů pochopení.